onsdag 31 oktober 2007

Simsalabim - TextArea blir Editor!

Häromveckan upptäckte jag den hårda vägen hur EPiServers egenskapstyp LongString, eller lång sträng, tolkas annorlunda i redigeringsläge beroende av vilka funktionsrättigheter den inloggade användaren har satta.

I mitt fall hade jag konfigurerat egenskapen för att bete sig som en TextArea, dvs jag avmarkerade alla kryssrutor när jag la till egenskapen på sidmallen. Anledningen var att jag ville utnyttja möjligheten att separera textsträngar med radbrytningar. Det fungerade fint i utvecklings- och testmiljön, men havererade utan nåd i kundens driftmiljö.

När jag gick in redigeringsläget för sidan såg jag hur min TextArea tolkades som en editor med alla funktioner som det innebär. Mina radbrytningar var som bortblåsta och kundens webbsida fungerade inget vidare.

Efter att ha vänt mig till EPiServers Support är problemet slutligen löst:

Min användare var medlem av en grupp som var satt att ha "Alla funktioner tillgängliga i editorn". Inställningen återfinns i EPiServers administrationsläge under fliken Konfig -> Säkerhet -> Åtkomst till funktioner. Efter att jag tagit bort gruppen fungerade min TextArea som en - TextArea.

Lesson learned!

Inga kommentarer: